وظایف کمیته سلامت اداری:
این کمیته با هدف ارتقاء فرهنگ سازمانی، تکریم ارباب رجوع، ساماندهی رسیدگی به شکایات، سلامت اداری و مبارزه با فساد اداری تشکیل می شود.
مقدمه ای بر سلامت اداری:
نقطه مقابل فساد اداری موضوع سلامت اداری است. یعنی نظام اداری با رعایت اصول و مقررات اداری حاکم و با توجه به نظم اداری از قبل طراحی شده، وظایف خود را به خوبی و برای نیل به بهره وری سازمانی اجرا مینماید. سلامت اداری یکی از خواستها و آرزوهای دیرینه جوامع مختلف بوده بطوری که نظام اداری یک ابزار توزیع عادلانه خدمت به عموم شهروندان باشد. سلامت اداری به وضعی فراتر از اثر بخشی کوتاه مدت سازمان اشاره دارد.سلامت نظام اداری مجموعه ای است ازخصایص نسبتاً پایدار که انطباق با شرایط محیط، روحیه بالای نیروی کار، کفایت برای حل مشکلات، سرعت عمل و... را به همراه دارد. به طور کلی سلامت نظام اداری بر برآیند انجام کار اثر بخش تاکید دارد .فساد اداری ارتباط و پیوستگی زیادی با سلامت اداری دارد، برای اینکه به سلامت اداری برسیم لازم است پدیده فساد اداری را به طور کامل بشناسیم تا بتوانیم به مبارزه با آن بپردازیم و موجبات سلامت را فراهم آوریم.
فساد اداری چیست؟
طبق تعریف بانک جهانی و سازمان شفافیت بین الملل، فساد سوء استفاده از اختیارات دولتی (قدرت عمومی) برای کسب منافع شخصی (خصوصی) است که این تعریف مورد توافق عمومی در جهان است وبطور ضمنی فرض شده است که مجموعه ای از قوانین و ضوابط مدون اداری وجود دارد که چهار چوب فعالیت های مجاز اداری را تعیین می کنند. هر گونه رفتار اداری که مغایر با این قوانین باشد و در آن انتفاع شخصی مطرح باشد فساد اداری تلقی می شود.
چشم انداز ارتقاء سلامت اداری و مقابله با فساد
کنترل و کاهش فساد و سالم سازی مجموعه
تقویت شناخت و جلب اعتماد و حمایت عمومی از برنامه های ضد فساد
ترویج و نهادینه کردن تفکر و عمل پیشگیری از فساد و مقابله با آن توسط مسئولان و کارکنان در حیطه مسئولیت سالم سازی بیمارستان
اعضا کمیته سلامت اداری شامل موارد زیر می باشد :
رئیس بیمارستان.
مدیر بیمارستان.
مسئول حقوقی بیمارستان.
مسئول حراست بیمارستان.
مسئول منابع انسانی بیمارستان.
مسئول رسیدگی و پاسخگویی به شکایات.
مدیر خدمات پرستاری بیمارستان.
رابط سلامت اداری بیمارستان.
1- تعیین مصادیق اختصاصی حقوق متقابل بیماران، مراجعین و بیمارستان.
2- تهیه برنامه عملیاتی صیانت از حقوق بیماران شامل اهداف، سیاست ها، اقدامات و...
3- بازنگری قوانین و مقررات در جهت تثبیت حقوق بیماران و پاسخگویی بیمارستان و تشویق و تنبیه.
4- راهبری و نظارت بر استقرار برنامه صیانت از حقوق مردم.
5- تدوین برنامه سنجش و اندازه گیری میزان رضایت مندی بیماران از نحوه ارایه خدمات بیمارستان و تکریم ارباب رجوع.
6- تنظیم برنامه اجرایی ارتقای سلامت و مبارزه با فساد اداری بیمارستان و راهبری استقرار آن.
7- بازنگری در قوانین و مقررات با رویکرد پیشگیری، بازدارندگی و برخورد قاطع با متخلفان.
8- تدوین شاخص های سلامت و سنجش و پایش میزان سلامت و فساد اداری.
9- سنجش و آسیب شناسی وضع موجود فرهنگ سازمانی بیمارستان، تدوین برنامه بهبود فرهنگ سازمانی مبتنی بر اصلاح رفتار مدیران و کارکنان و اصلاح قوانین و مقررات.
10- راهبری استقرار فرهنگ سازمانی و نظارت و سنجش تحقق میزان آن.
راهکارهای ارتقاء سلامت نظام اداری :
1- تقویت نگرش و باورهای دینی کارکنان و مدیران.
2- قانون گرایی کارکنان و مدیران.
3- عدم تمرکز اداری و مشارکت دادن کارکنان در اداره امور.
4- عدالت در برخورد با کارکنان.
5- نظارت مستمر بر عملکرد کارکنان و مدیران و استقرار نظام های سنجش عملکرد.
6- رعایت اصل شایسته سالاری و گزینش صحیح کارکنان و مدیران.
7- نهادینه سازی فرهنگ نقد و نقادی.
8- نهادینه سازی فرهنگ تشویق و تنبیه کارکنان و مدیران.
9- بهبود وضع معیشتی کارکنان و مدیران.
10-پاکسازی نظام اداری از کارکنان و مدیران فاسد.
11- شفافیت در امور و پرهیز از پنهان کاری.
12- برگزاری دور های آموزش های مقابله با فساد اداری.
13- رعایت اصل پاسخ گویی کارکنان و مدیران.
14- کاستن از حجم قوانین و ساده و شفاف سازی آنها.
15- اصلاح و بهینه سازی روشهای انجام کار و مکانیزه کردن فعالیت ها.
16- اصلاح و بازسازی واحدهای نظارت و بازرسی و اعطای نقش و مسئولیت بیشتر به آنها.
17- ترویج فرهنگ وظیفه شناسی و وجدان کاری.
18- آگاه ساختن مردم به قوانین، مقررات و حقوق شهروندی.
برنامه ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد
الف- شفافسازی انجام امور و فعالیتها و افزایش پاسخگویی؛
ب- افزایش رضایتمندی خدمتگیرندگان و احقاق حقوق و احترام به اربابرجوع؛
ج- برقراری نظام شایستهسالاری در انتخابها و انتصابها؛
د- بهبود فرهنگ عمومی و تقویت نظارت مردمی؛
ه- بهبود فرهنگ سازمانی و تقویت ارزشهای دینی و اخلاقی در رفتار سازمانی و شغلی کارکنان؛
و- تقویت مشارکت و فعالیت بخشهای غیردولتی با رفع موانع انحصاری در فعالیتهای اقتصادی، اجرایی و توسعهای کشور؛
ز- تدوین نظام حقوقی مؤثر برای پیشگیری و مبارزه با فساد و افزایش سلامت در اتخاذ تصمیمات، اقدامات و فعالیتهای سازمانهای دولتی و عمومی
آشنایی با واحد های نظارتی:
1-حراست بیمارستان بعثت اشکنان.
2-مسئول حقوقی بیمارستان بعثت اشکنان
3-مسئول رابط کمیته شکایات بیمارستان بعثت اشکنان
شرح وظایف حراست :
1-شناسایی عوامل ایجادنارضایتی مردم وکارکنان دستگاه.
2-ارائه خدمات آموزشی وتوجیه پرسنل درراستای حفاظت پرسنلی.
3-شناسایی کانون های بحران وعوامل نارضایتی.
4-شناسایی فرصت ها، تهدیدها ،تخلفات وآسیب ها.
5-دعوت وارشادافرادبر اساس وظایف محوله.
6-صدوربخشنامه ودستور العمل درخصوص رعایت موارد امنیتی.
شرح وظایف کارشناس حقوقی بیمارستان:
*نظارت بر نحوه تنظیم قراردادهای میان بیمارستان و اشخاص حقیقی و حقوقی.
*تنظیم فرمهای لازم برای استخدام کارکنان در بیمارستان.
*نظارت بر حسن اجرای مفاد حقوقی مندرج در متن قراردادهای بیمارستان با کارمندان، سایر اشخاص و ارگانهای در ارتباط.
*جمع آوری اسناد و مدارک لازم برای دفاع از حقوق بیمارستان در قبال شکایت ها و دعاوی رسیده از مراجع مختلف.
*پیگیری مسائل حقوقی مربوط به بیمارستان و همکاری با مدیران و سایر کارمندان.
* ارائه آموزشهای حقوقی لازم به کارکنان.
* نظارت بر تنظیم اساسنامه ها و آیین نامه های مرکز.
* ارائه مشاورههای حقوقی لازم به مدیران قبل از انجام هر کاری.
* برگزاری دوره آموزش مسائل حقوقی به پزشکان و پرستاران.
*تنظیم شکوائیه های لازم برای بیمارستان بر علیه اشخاص حقوقی یا حقیقی در زمینه های مختلف.
* بازنگری کلیه قراردادهای منعقد شده در بیمارستان.
* بررسی و تنظیم قراردادهای مربوط به خرید کالاهای بیمارستانی.
* بررسی مناقصات و مزایده های مربوطه.
* رسیدگی به پرونده های مربوط به بیمارستان.
* اخذ تعهدهای رسمی از کارکنان و افرادی که برای کارآموزی وارد بیمارستان میشوند.
*تنظیم تعهدنامه های رسمی مربوط به بیمارستان قبل از انجام عملهای جراحی مهم.
*تهیه بانک های اطلاعاتی حقوقی مربوط به بیمارستان.
*تهیه گزارش های مستمراز نتایج رسیدگی به امور حقوقی مربوط به بیمارستان.
شرح وظایف رابط کمیته رسیدگی به شکایات بیمارستان:
1-دریافت شکایات وراهنمایی ارباب رجو ع و پیگیری وپاسخگویی.
2-دریافت شکایات مراجعین،پرسنل ،از کارکنان ،مدیران،پیگیری وپاسخگویی. وتحقیق
3-بررسی و تحقیق پیرامون صحت وسقم شکایات وپیگیری تااخذ نتیجه.
4-نظرات وپیشنهادهای واحدهای تخصصی در ارتباط با شکایات.
5-بازنگری اثر بخشی وکارآیی فرآیندرسیدگی به شکایات.
6-ارائه راهکاربرای تسریع وتسهیل خدمت رسانی به ارباب رجوع.